Babí léto s kinem Svět a MekTou

Výběr filmů kina Svět, jejímž společným jmenovatelem je buď přímo knižní předloha či tématický okruh, kterého se vybraný film dotýká, se snaží každý měsíc sestavit vaše MekTa!
Přijďte porovnat filmový zážitek se čteným.

= > Jako kdybyste uvízli ve výtahu s cirkusem
"Byl jeden hoch, zvláštní, okouzlený hoch, smutný pohled měl, byl však velmi moudrý, jednoho dne, jednoho zázračného dne potkali jsme se na cestě záhadné a při tom, jak jsme si o mnohém povídali, o bláznech a králích, tak mi pověděl: To nejkrásnější, co můžeš poznat, je lásku dát a v lásce být milován."  Tak začíná neskutečný filmový zážitek Baze Luhrmana, mistra na okázalé podmanivé, hravé, muzikálové speklákly a audiovizuální kýče.
Moulin Rouge (6. 9.). Vypravěč nám představuje nešťastnou postavu spisovatele Christiana právě usedajícího k psacímu stroji, aby napsal svůj příběh tragické lásky ke kurtizáně z pařížského klubu Moulin Rouge. Muzikál drze a přitom důvtipně slepuje dohromady úryvky ze slavných songů od Beatles a Queen přes Davida Bowieho a Madonnu až po Nirvanu či Fatboye Slima. Moulin Rouge zakončuje Luhrmannovu trilogii „červené opony“, do níž patří i australská taneční komedie Tanec v srdci a zmodernizovaná shakespearovská klasika Romeo a Julie


= > Přes dno lahve na dno života
Úsměvy smutných mužů (10. a 18.-19. 9.) je celovečerní film podle stejnojmenného knižního bestselleru Josefa Formánka. Svou tragikomedii “o chlastu, vůli a vesmíru” vypráví úspěšný spisovatel, který k práci i k mluvení s jinými lidmi potřebuje nejdříve jen skleničku a později i celou láhev. A vznikají tu přátelství a situace, jež v obyčejném životě ani nejsou možné. Úsměvy smutných mužů přiblíží příběhy úspěšných chlapů, kteří se přes dno lahve dostali na samotné dno života.
Na válečné stezce s chlastem potkává Josef bývalého reprezentanta v triatlonu a účastníka nejtěžšího závodu světa – Ironmana nebo úředníka a geniálního matematik Milana, který věří, že je vyslancem z vesmíru. Všichni z různých důvodů chlastali ve velkém stylu první ligu, někdo sám doma jiný jako tahoun v hospodě. A nyní, pod dohledem přísné primářky a v pevném režimu teď společně poznávají, jak lehké bylo opojnému alkoholu propadnout a jak naopak těžká je cesta ze závislosti ven. 

= > Příběh jedné lásky, jedné vášně a jedné krajiny
Baron se vrací se svým sluhou z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves a farář Fidelius. Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. Takový je režijní debut Ondřeje Havelky, romantický a zároveň ironický příběh Hastrmana (17. 9.) alias barona de Caus, jehož láska k venkovské dívce Katynce jej naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní.

= > Efektní krimithriller ve dvou místnostech a s jedním hercem
Jeden z nejslibnějších tvůrců nové dánské filmové generace režisér Gustav Möller ve svém prvním celovečerním filmu Tísňové volání (17. 9.) oceněném na filmovém festivalu Sundance Cenou diváků za nejlepší zahraniční film experimentuje s lidskou představivostí, smysly, strachem a přesvědčením, že nejsilnější filmové momenty jsou ty, které nevidíte...(CSFD.cz). Děj se odehrává výhradně v kodaňském call centru tísňového volání. Jeho protagonistou je úsečný policista Asger Holm, který byl na místo operátora dočasně přeřazen. Jednoho dne po pár banálních telefonátech přijme hovor vyděšené matky dvou malých dětí, kterou unesl její bývalý manžel. Poté co je jejich hovor náhle přerušen, se Holm - vyzbrojený jen sluchátky s mikrofonem a počítačem - začne v případu unesené ženy angažovat mnohem více, než mu ukládají předpisy (více).

= > Koupel v extraktu z popkultury
Děj filmu Ready Player One: Hra začíná (18.-19. 9.) legendárního režiséra  Stevena Spielberga je zasazen do roku 2045, kdy se svět ocitá na pokraji chaosu a kolapsu. Jedinou záchranou před bezútěšnou skutečností se pro miliony lidí stalo OASIS, bezplatná onlineová videohra přístupná prakticky každému, kde si každý zde může vytvořit novou identitu a vést virtuální život, často na hony vzdálený tomu opravdovému. Studovat, cestovat, mít přátele, zamilovat se nebo nalézt velikonoční vejce, poklad, který tam někde před svou smrtí zanechal James Halliday, výstřední tvůrce OASIS, společně s miliardovým dědictvím. Léta se o nalezení tří klíčů ke třem branám, jež vedou k pokladu, marně pokoušejí miliony Hallidayových obdivovatelů...
Bestseller New York Times je celosvětový mezigenerační čtenářský hit. Vyšel ve více než třiceti zemích, v USA se prodalo přes milion výtisků.

= > Nekonvenční bajka o vnitřní síle a kráse
Hlavní hrdina filmu Tvář (20. 9.) je maloměstský podivín a excentrik Jacek – miluje heavy metal, svoji holku, malé auto a svého psa. Pracuje na staveništi, kde má vyrůst nejvyšší socha Ježíše na světě. Když jej nečekaně zmrzačí tragická nehoda, obrátí se k němu oči celé země – Jacek se totiž stane prvním občanem Polska, který podstoupí transplantaci obličeje. Polská režisérka Małgorzata Szumowska záměrně pracuje s rozvolněnou strukturou, jejíž nevyzpytatelnost ještě umocňuje rafinovanými hrátkami s ostřením. Výsledkem je nekompromisní, ale zároveň mimořádně zábavná studie krize identity, která umně přepíná z komisní frašky do jízlivého společenského komentáře. Připomeňme, že režisérka má na kontě manifest panelákového spiritismu Tělo oceněný na Berlinale. (CZFD.cz).

= > Mission: Impossible - Fallout je vším, co slibovaly natřískané trailery! 
Bravo! Tom Cruise a jeho franšíza právě překonala poslední díly bondovek. Ethan Hunt popáté ve skvělé formě.  Ethan Hunt si vždycky vybíral nesplnitelné mise. Ethan Hunt v nich pokaždé uspěl okolnostem navzdory. Na začátku tohoto příběhu však čelí úplně nové situaci. Něco se pokazilo, past nesklapla a vinou jeho selhání se ocitnou ve smrtelném ohrožení vybraná světová velkoměsta. Ethan je přesvědčen, že pouze on se svým týmem dokáže tragickou chybu napravit. Je však sám, kdo si to myslí. Do hry vstupují další hráči, kteří mu možná pomáhají, ale možná také sledují své vlastní zájmy, které jsou v rozporu s těmi Ethanovými. Rozdělení na kladné a záporné hrdiny nebude tentokrát vůbec jednoduché. V pozadí navíc čím dál rychleji utíká čas vstříc momentu, který dramaticky změní mapu světa. (CSFD.cz).



= > 100 let od narození velikána hraného filmu
Igmara Bergmana není nutno nijak zvlášť představovat. Proslulý švédský filmový a divadelní režisér, scenárista a spisovatel, legenda a jeden z nejvýznamnějších tvůrců světové kinematografie natočil snímek Persona(27. 9.) v roce 1966 nedlouho poté, co prodělal vážnou chorobu, během níž se ocitl na hranici života a smrti.  Děj se může zdát jakýmsi neuchopitelným sledem zdánlivě nesouvisejících bizarních sekvencí které však rozvíjejí zvláštní vztah dvou rozdílných a zároveň v něčem podobných žen - herečky Elisabeth, která se rozhodla protestně mlčet, a její ošetřovatelky Almy, která naopak mluví ráda a svěřuje se jí. Obě představitelky režisér důvěrně znal - jednu jako svoji bývalou, druhou jako současnou partnerku. Bergmanův osobní vztah k ženám vycházel z ambivalentního vztahu k vlastní matce, kterou obdivně uctíval jako nedostupný zbožňovaný idol, a zároveň marně prahl po jejím přiblížení a hřejivé náruči. U většiny svých filmových hrdinek spatřoval toto rozdvojení na ženu-idolu a ženu-matku. V Personě se pokusil oba typy v jejich dvojjedinosti konfrontovat a v závěrečném metaforickém záběru nechal jejich tváře prolnout do jediné podoby. (CSFD.cz).

Související odkazy >




Autor: LiSpa

Štítky: knihy, filmy, kino


comments powered by Disqus