Web knihovny jako nástroj k propagaci služeb a informací
V Národní technické knihovně v Praze proběhl seminář Web knihovny jako nástroj k propagaci služeb a informací, na kterém jsem měla příležitost seznámit se s tématikou přístupnosti webu a inkluzivního designu, který vedl Mgr. Radek Pavlíček a který v roce 2007 založil blog o přístupnosti a asistivních technologiích pro uživatele s těžkým postižením zraku Poslepu.cz a pracuje ve Středisku Teiresiás Masarykovy univerzity.
Komentované slajdy k prezentaci
Přístupnost je důležitá pro všechny uživatele. Na přístupném webu jsou při plnění úkolů rychlejší nejen nevidomí uživatelé, ale i ti, kteří žádné zdravotní postižení nemají.
Protože přístupnost si s sebou nese negativní konotace právě kvůli zužování tématiky přístupnosti pouze na některé nepříliš početné skupiny uživatelů, začínají se ve větší míře používat termíny jako design pro všechny nebo inkluzivní design.
Rychlý rozvoj informačních a komunikačních technologií, jejich zpřístupnění i možnosti, které uživatelům se specifickými potřebami nabízejí, umožnil těmto uživatelům samostatně vykonávat činnosti, u kterých byli ještě před několika lety plně závislí na pomoci okolí.
V dnešní době již může Internet využívat opravdu každý. Nezáleží na tom, zda má vadu zraku, sluchu, tělesné nebo mentální postižení či je pouze krátkodobě upoután na lůžko se zasádrovanými končetinami. Prakticky vždy totiž existuje způsob, jak jeho specifickým potřebám vyhovět. Před jsme si rovni a jedna přístupnost vládne všem! Součástí vybavení PC, notebooku, tabletu, mobilu apod. pro nevidomé je náležité asistativní (technické) vybavení, které takové rozdíly stírá. Ba co víc...
Počítače a Internet jsou pro handicapované osoby velkým pomocníkem. V čem mohou lidem pomoci?
- Aktivní přístup k informacím (zprávy, nejrůznější poradny, informace o postižení…)
- Sociální interakce (chatování, komunikace na sociálních sítích…)
- Integrace do okolního světa (online přenosy z akcí, videa, zprávy…)
- Rozvoj vlastních schopností, výuka, rekvalifikace (e-learning, internetové kurzy…)
- Elektronická pošta (vyřizování úřední komunikace, např. v souvislosti se sociálními dávkami, daňovým přiznáním apod.)
- Nákupy na Internetu s dodáním až domů
- Internetové bankovnictví (placení složenek, jednoduchá správa financí…)
- Bezplatné stažení počítačových programů a materiálů pro potřeby handicapovaných
- Zdroj zábavy (videa, online hry…)
- Minimalizace zdravotních, pohybových a komunikačních potíží v prostředí mimo domov
Práci s počítačem nevidomým usnadňuje např.:
- nastavení většiny operačních systémů umožňuje zvětšit text na monitoru
- software zvětšující část monitoru
- softwareové čtečky – programy, které převádějí text na mluvené slovo
- vysoký kontrast a velké rozměry popisu klávesnice
- klávesnice uzpůsobené pro orientaci hmatem
- náhrada funkce myši jednoduchými klávesovými zkratkami
- hlasový vstup textu
- "monitory" zobrazující text v Braillově písmu
- doporučení pro tvorbu internetových stránek usnadňující zpracování textu čtečkou
- lupa
- elektronické zvětšovače - na rozdíl od lupy zobrazí na monitoru rozsáhlejší oblast dokumentu
- databáze elektronických dokumentů v textové podobě
- databáze elektronických dokumentů v audio podobě
Také testuje přístupnost stránek pro handicapované uživatele v souteži Biblioweb roku.
A to se nám hodí, neboť uvažujeme o změně struktury webu tak, aby byla co
NEJPŘÍSTUPNĚJŠÍ! A TO VŠEM!
Seznamte se s výherci Bibliowebu v minulých letech ::
Web ostrý jako břitva: je 1. česká kniha o procesu návrhu webu, dnes již bestseller, kterou napsal Jan Řezáč, zakladatel agentury House of Řezáč a nejznámější webový konzultant. První vydání knihy vyšlo v roce 2014 v nákladu 3000 kusů a bylo zcela rozebráno během 15 měsíců. Druhého vydání se kniha dočkala v roce 2016. Tvrdí, že jeho agentura je rod, pod jehož erbem chce změnit chaos webů v pevný řád. V dnešní době navíc školí, přednáší a stal se profesním garantem nového zaměření Digitální marketing na NEWTON College.
- Otto Bohuš - jak web plnit. :: Pište jako pornomagnát (ukázka)
:: Pište jako copywriter (zdarma)