(Ne)obyčejný kluk
Datum: 1. listopadu | Čas: 8.30 | Místo: Knihovna pro děti a mládež | ZADÁNO PRO ZŠ Orbis Pictus |
Interpretace literárních textů pomocí metody Filozofie pro děti. Děti se na základě příběhů vhodných pro diskusi učí naslouchat, říci svůj názor a navazovat na ostatní. Otázka střídá otázku a děti se dělí o své nápady, navazují na myšlenky druhých, rozvíjí vnímavost, kritické myšlení a tvořivost.
Tentokrát bude dětem představena kniha (Ne)obyčejný kluk, o chlapci Augustovi, který se narodil s deformovaným obličejem. Většině lidí z jeho okolí brání handicap dostat se v kontaktu s ním za hranice této nedobrovolné masky. Nyní nastupuje poprvé do školy, rovnou do páté třídy.
Kniha je sestaveným kaleidoskopem pohledů samotného Augusta, jeho sestry Vii a jejích kamarádů i Augustových spolužáků na jednu a touž situaci, na to, jak na tuto velkou změnu reaguje on sám, jeho rodina i spolužáci. Celou knihou prostupuje laskavý humor, který usnadňuje mladým čtenářům se s tak náročnou tematikou vyrovnat.
Cílem je konfrontace s tělesným postižením v třídním kolektivu. Ne všichni dokážou přijmout ve svém nejbližším okolí postiženého jedince, ať už fyzicky, nebo psychicky, a ne každý je schopen chovat se v přítomnosti osoby, jež se liší od ostatních, zcela normálně. Děti jednak kopírují chování svých rodičů, vrstevníků a jednak se chovají přirozeně – jsou zvědavé, mnohdy i krutě upřímné, ale myslím, že si snáze než dospělí uvědomí, že je jejich nový spolužák, jakkoli vypadá divně, stejný jako oni.
