Čtenářské konto
logo
Jak si založit nebo prodloužit registraci
Hledat v katalogu
Moje čtenářské konto
  • Pro čtenáře
    • KATALOG
    • KATALOG ELEKTRONICKÝCH KNIH
    • Registrace a prodloužení registrace
      • Nová registrace nebo prodloužení registrace / dospělý čtenář
      • Nová registrace nebo prodloužení registrace / dětský čtenář
      • Skupinová legitimace aneb Zmocnění k užívání služeb
    • Ceník služeb
    • Jak se orientovat v katalogu
    • Čtenářské konto a prodlužování výpůjček
    • Objednávková služba
    • Samoobslužné rezervování
    • Návody
      • Jak vytvořit seznamy titulů-štítkování
      • Jak si objednat meziknihovní výpůjčku
      • Jak dát knihovně tip k nákupu publikace
      • Jak stahovat e-knihy od komerčního distributora PalmKnihy
      • Díla nedostupná na trhu. Jak se přihlásit?
      • Jak se prokázat při registraci v knihovně eDokladem?
    • Knižní tipy
  • Oddělení
    • Knihovna pro dospělé
    • Knihovna pro děti a mládež
    • Oddělení doplňování a zpracování fondů
    • Regionální oddělení
    • Pražské Sídliště
    • Sídliště nad Lužnicí
    • Čekanice
    • Náchod
    • Hvězdárna
  • Služby
    • Výpůjční služby
      • Co si v knihovně půjčíte?
      • Elektronické výpůjčky
      • Meziknihovní výpůjční služba
      • Bibliobox
    • Ostatní služby
      • Internet a wi-fi
      • Reprografické služby
      • Rešerše
      • Knihobudky
      • Donášková služba
      • SOS poradenství pro chytré mobily, tablety a PC
      • Tichá studovna pro individuální práci
    • Vyřazené knihy
    • Pronájmy
    • Výstavy
    • Prodej
  • Regionální služby
    • Činnost regionálního oddělení
    • Aktuality z regionu
    • Katalog výměnného fondu
    • Profesionální knihovny v regionu
    • Neprofesionální knihovny v regionu
    • Rozvoz souborů
    • Tiskové zprávy
  • Pořádáme
    • Pro školy
    • Pro děti a mládež
    • Pro veřejnost
    • Pro seniory
    • для українців / Pro Ukrajince
    • Aktuální kulturní program knihovny
  • Vstupenky
  • O knihovně
    • Základní informace
    • Fotogalerie
    • YouTube
    • Historie
    • Rekonstrukce budovy v Jiráskově ulici
      • Fungování knihovny na Žižkově nám. 10
      • Průběh rekonstrukce budovy v Jiráskově ul.
    • Dokumenty
    • Statistiky
    • Přístupnost webu
    • Povinně zveřejňované informace
    • Osobní údaje a GDPR
  • Témata
    • Digitální gramotnost a digitální služby státu
    • Mediální vzdělávání
      • Téma pozornost
    • Udržitelnost
      • Udržitelnost v roce 2023
    • Mezinárodní spolupráce
    • International Cooperation
  • Kontakty
  1. Home
  2. O knihovně
  3. Aktuality
  4. Pro studenty nej učitel, pro literáty nadějný básník. To je čerstvý držitel ocenění Zlatý Ámos, Tomáš Míka

Pro studenty nej učitel, pro literáty nadějný básník. To je čerstvý držitel ocenění Zlatý Ámos, Tomáš Míka


“Za ty čtyři roky se mu podařilo nejednoho ‘literárního barbara’ změnit v milovníka literatury. To samé platí o tak nudné a obtížné středověké filosofii. Po jeho hodinách zsv chodíme po třídě a řešíme spor o universálie,” napsali o Tomáši Míkovi maturanti ze 4.B GPdC v Táboře do nominačního příběhu ankety o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos.


Nejen jejich příběh, ale celková spolupráce s jejich třídním profesorem zapůsobila. Tomáš Míka se tak stal laureátem ocenění, které se uděluje v rámci oslav výročí narození Jana Amose Komenského a ke Dni učitelů už 27 let. Porazil dalších jednadevadesát aspirantů.

Jaká byla vaše první reakce po vítězství Zlatého Ámose?
Byl jsem hrozně překvapenej, ale rád. Měl jsem radost, za sebe i za studenty, procházeli jsme tím společně. Nebral jsem to jako individuální disciplínu.

Co na ocenění říká vaše okolí? Kolegové, rodina?
Já mám skvělé kolegy i rodinu, všichni fandili, stáli za mnou.

Měl jste příležitost titul nějak oslavit?
Bohužel, neměli jsme šanci se s maturanty sejít, ale napsali jsme si. A těšíme se, že se zase sejdeme a pořádně všechno oslavíme. I když už to možná nestihneme v tomto školním roce, čekali jsme, že tu jízdu spolu dojedeme až do konce, ale asi nám to bude odepřeno.

Jak zvládáte výuku během koronaviru?
Učím spíš starší studenty a s nimi jsem zvyklý používat Bakaláře (pozn. komunikační online systém), tak u něj zůstáváme, dají se v něm zadávat úkoly i sledovat, jak je studenti plní.

Co myslíte, je online výuka cesta k proměně školství?
Cesta to určitě není. Myslím, že se teď ukázalo, a to nejen učitelům a studentům, ale i veřejnosti, že školní prostředí je důležité. Že to není jen místo, na které všichni nadávají, ale že je důležité pro učební proces i osobní životy. Uvědomujeme si, že nás to ve škole baví a chybí nám. Alespoň studenti mi to tak píšou. To je jeden z pozitivních důsledků toho, co se teď děje.

Chtěl jste být učitelem od dětství?
Neměl jsem úplně jasný plán, co chci jednou dělat. V době maturity mi ještě nebylo osmnáct, nevěděl jsem, co dál, ale chtěl jsem studovat češtinu a společenské vědy. Šel jsem na ‘pedák’ a v posledním ročníku jsem během praxe zjistil, že mě učení baví. Po absolutoriu jsem vycestoval do USA, kde jsem chvíli pracoval, a po návratu do Čech jsem se rozhodl pro učení. Zjistil jsem, že je to jeden ze způsobů, jak žít svým oborem, a zároveň mě bavilo pracovat s mladýma lidma.

Jste přísný kantor?
Řekl bych, že jsem přísný tam, kde bych měl být. Podle mě není dobrá nějaká paušální přísnost. Je důležité odhadnout, kdy je přísnost užitečná a kdy ne.

Jaké jsou podle vás obecné vlastnosti, které by měl pedagog mít?
Zdá se mi, že všichni předpokládají, že středobodem výukového procesu je učitel. Přitom do něj nastupuje větší množství hráčů, kteří taky přebírají odpovědnost - studenti, škola, kolegové, rodiče. Podle mě je hrozně důležité, aby na ně měl učitel štěstí. Ale abych se úplně nevykroutil z otázky…Učitele by měl bavit obor, který učí. Jak alespoň vím od studentů, poznají, jestli učitel svým oborem žije, nebo ho jen živí. A taky by učitel měl být rád mezi mladými lidmi, ve školním prostředí. Měl by být trpělivý (což já úplně nejsem), mít základní nadhled, mít rád lidi.

Patří podle vás do školy pětky, poznámky?
Poznámku jsem na gymplu dal asi jednou a spíš z recese, což naštěstí studenti i rodiče pochopili, a pětky dávám, nejradši bych je samozřejmě nedával, ale občas některé výkony jinak ohodnotit nelze. A studenti moc dobře vědí, že jsou zasloužené.

Jací jsou dnešní studenti?
Stejní jako jsme byli my, jsou mezi nimi studenti pečliví, ambiciózní (u nás se naštěstí nevyskytují ti nezdravě ambiciózní) a pak ti, které obecně baví život, mají spoustu jiných zájmů a škola je jen na okraji jejich života. A pak je vyhecuje až maturita.

Vy jste byl jaký žák?
Úplně normální, moc jsem studium neprožíval, nebyl jsem premiant, ale zase sem tam jsem se něco naučil. Byl jsem podobný jako moji studenti.

Co rád děláte ve volném čase?
Studuju, čtu, píšu. Nebo sportuju, hraju fotbal i florbal, jezdím na kole i hodně chodím. Cestuju a žiju s rodinou.

Jakou literaturu rád čtete?
Čtu hlavně poezii, beletrii sem tam, ale nemám na ni moc čas. Mám oblíbené české básníky, je to hrozně dlouhý seznam, je zajímavé je číst a zároveň je osobně znát a vídat se s nimi. Mám rád třeba Zbyňka Hejdu, Petra Borkovce, Miloše Doležala. Čtu ale i odborné teologické i literárně-historické knihy.

Sám publikujete pod pseudonymem Mořic Klein. Proč jste zvolil toto jméno?
Tohle jméno jsem kdysi našel u nás v Sedlci na místním židovském hřbitově. Mořic Klein byl poslední Žid, který tu byl pohřbený za 2. světové války. Jeho náhrobek nebyl z kamene jako ostatní kolem, byl jen z takové papundeklové desky. Na mě to tehdy hrozně zapůsobilo, ale nepřemýšlel jsem o tom jméně jako o pseudonymu. Jednou jsem pak potřeboval někde publikovat a nemohl jsem pod svým vlastním jménem, protože Tomáš Míka je na české literární scéně už zavedené jméno. Tak jsem celkem bezmyšlenkovitě zvolil tento pseudonym a ani jsem nepočítal s tím, že ho budu potřebovat delší dobu nebo třeba celý život. A nějak se to v časopiseckém prostředí chytlo. I když to zní bizarně a připadá mi to uhozený. Ale to jméno pro mě má silný příběh.

Vydal jste několik knih, píšete do literárních časopisů. Jak byste popsal svou tvorbu?
Hodně mi vyhovují koláže. Takové kombinace básnických i prozaických textů, záznamů. Zpětně si uvědomuju, že užívám podobný tvar jako Jakub Deml, který je mi svou tvorbou po léta hodně blízký. Kdysi jsem si myslel, že budu vydávat zvlášť knihy poezie a zvlášť povídky, ale vždycky to nejde odtrhnout.

Zmínil jste Jakuba Demla jako svou inspiraci. Kdo vás ještě inspiruje?
Na prvním místě určitě Jan Čep. On, Jakub Deml i Bohuslav Reynek nebo Jan Zahradníček mi hodně ‘polidštili’ katolicismus. Teď zrovna čtu monografii o Janu Zahradníčkovi, kterou napsali mí bývalí učitelé v doktorandském semináři, docenti Jan Wiendl a Josef Vojvodík.

A jak k vám přichází inspirace? Jak tvoříte?
Přichází neočekávaně, jeden čas se mi zdálo, že ideální prostředí je třeba v autě, když jedu do práce, nebo ve vlaku, taky cestou do práce. Musí přijít čistý impuls, snažím se to nijak nefiltrovat, neovlivňovat a naučit se přijmout myšlenky, jak přicházejí (což byl docela dlouhý proces). Teprve v druhém plánu přijde chvíle, kdy nějak zúročím poznatky z literární teorie.

Jste ten typ autora, co si své nápady okamžitě zapisuje, aby nezapomněl?
Mám to nutkání, ale zapisování je někdy brzda, většinou je dobrý tomu nechat volný průběh a spoléhat na paměť.

Máte teď tvůrčí období?
Myslím, že ve mně pořád něco pracuje a občas se to dostane na papír. Teď jsem toho sice moc nenapsal, ale už se tím nezneklidňuju, protože minulá období mi ukázala, že i když jsem nic nenapsal, tak se něco připravovalo, něco jsem zpracovával a tuším, že ta silná období, kdy to pak ze sebe člověk chrlí víc, zase přijdou.

Mohla by u vás někdy zvítězit literární tvorba nad učením?
Asi z různých důvodů ne. Jednak, tvorba člověka neuživí, když chce psát, co považuje opravdu za vlastní. Za druhé, já asi potřebuju obě ta prostředí, to komorní, kde je klid na tvorbu, i to živé mezi lidmi a to mi poskytuje škola. Ten dualismus soukromí, samoty i rušného prostředí školy je pro mě ideální.

PS: Jakmile se uvolní opatření ohledně koronaviru a žáci se opět vrátí do lavic gymnázia, Tomáše Míku čeká slavnostní “korunovace” a drobná výhra pro něj a jeho 4. B. Na online vyhlášení soutěže se můžete podívat tady.

MEDAILONEK
Tomáš Míka se narodil roku 1976 v Benešově. Vyrostl v Sedlci-Prčici, kde žije s manželkou a dětmi dodnes. Vystudoval češtinu a společenské vědy na Univerzitě Hradec Králové. Po studiích krátce pracoval v USA, po návratu do Čech působil jako pedagog na Gymnáziu Špitálská v Praze i v dětském domově se školou v Sedlci. Posledních deset let učí na Gymnáziu Pierra de Coubertina v Táboře český jazyk a základy společenských věd. Kromě jiného také píše básně a povídky. Publikoval časopisecky (v Hostu, Tvaru, Welesu, Sedmé generaci) a v internetovém almanachu Wagon. Jako umělecký pseudonym používá židovské jméno Mořic Klein.

DÍLO
1. Otherside (Nová tiskárna Pelhřimov, 2008)
Zápisky z pobytu v Americe i vzpomínky na ni. Obsáhlý cestopis autor 7 let proškrtával, co nešlo proškrtat, to zůstalo v Otherside.

2. Ostatky (Nová tiskárna Pelhřimov, 2014)
Koláž, kombinace básnických i prozaických textů, záznamů. Sbírka je komponovaným výborem z několika volných cyklů, např. z cyklu Cikánov, Pohyby podzimu, Průklepy krajiny či Skrz.

- ukázky povídek:
Kusem dědy, kusem sebe
Jestli to chceš mít romantický, di tudy!

3. Cikánov (Nová tiskárna Pelhřimov, 2017)
Básnická sbírka, inspirovaná prostředím dětského domova se školou, ve kterém autor téměř čtyři roky pracoval jako učitel.

Úryvek tady.
Rozhlasové zpracování tady.
Mikrorecenze tady.
Přepis hodnocení Cikánova z úvodu ke čtení ve Fra P. Borkovec - slovo k Cikánovu.pdf.

4. Protější svahy (chystá se vydání v nakladatelství Dauphin)
Koláž, kombinace básnických i prozaických textů, citací.

Ukázka tady (Dobrá adresa - Jsem ticho, str. 25), tady i tady.

5. Celou noc jsem tehdy šel (zatím nemá nakladatele)
Prozaičtější dílo, úryvky poezie.

- povídka Krvesaje (Dobrá adresa, str. 43)

- recenze monografie Antonín Šít od Jaromíra Procházky (Dobrá adresa, str. 60)

Kontaktujte nás

Logo

Dočasná provozovna:
Žižkovo náměstí 10, 390 01 Tábor

Korespondenční adresa:
Jiráskova 1775, 390 01 Tábor

Tel.: 381 200 587
E-mail: knihovna@mkta.cz

Otevírací doba

Knihovna pro dospělé, přízemí (beletrie, naučná, periodika)

POzavřeno
ÚT8:00 - 18:00
ST8:00 - 18:00
ČT8:00 - 18:00
PÁ8:00 - 18:00
SO8:00 - 12:00
NEzavřeno

Knihovna pro děti a mládež, 1.patro

POzavřeno
ÚT8:00 - 18:00
ST12:00 - 18:00
ČT8:00 - 18:00
PÁ12:00 - 18:00
SO8:00 - 12:00
NEzavřeno

Sklad hudební, naučná literatura

POzavřeno
ÚTna vyžádání
STna vyžádání
ČTna vyžádání
PÁna vyžádání
SOna vyžádání
NEzavřeno

Zajímavé odkazy

  • Hvězdárna Tábor
  • Městský úřad Tábor
  • Visit Tábor
  • Prohlášení o přístupnosti webu
ptejteseknihovny.cz knihovny.cz kudyznudy.cz
Comgate loga platebnich variant
Městská knihovna Tábor, zřizovatel Město Tábor
Ochrana osobních údajů a cookies
eclair design | 2020
logo
Úvod
Pro čtenáře Submenu
KATALOG
KATALOG ELEKTRONICKÝCH KNIH
Registrace a prodloužení registrace Submenu
Nová registrace nebo prodloužení registrace / dospělý čtenář
Nová registrace nebo prodloužení registrace / dětský čtenář
Skupinová legitimace aneb Zmocnění k užívání služeb
Ceník služeb
Jak se orientovat v katalogu
Čtenářské konto a prodlužování výpůjček
Objednávková služba
Samoobslužné rezervování
Návody Submenu
Jak vytvořit seznamy titulů-štítkování
Jak si objednat meziknihovní výpůjčku
Jak dát knihovně tip k nákupu publikace
Jak stahovat e-knihy od komerčního distributora PalmKnihy
Díla nedostupná na trhu. Jak se přihlásit?
Jak se prokázat při registraci v knihovně eDokladem?
Knižní tipy
Oddělení Submenu
Knihovna pro dospělé
Knihovna pro děti a mládež
Oddělení doplňování a zpracování fondů
Regionální oddělení
Pražské Sídliště
Sídliště nad Lužnicí
Čekanice
Náchod
Hvězdárna
Služby Submenu
Výpůjční služby Submenu
Co si v knihovně půjčíte?
Elektronické výpůjčky
Meziknihovní výpůjční služba
Bibliobox
Ostatní služby Submenu
Internet a wi-fi
Reprografické služby
Rešerše
Knihobudky
Donášková služba
SOS poradenství pro chytré mobily, tablety a PC
Tichá studovna pro individuální práci
Vyřazené knihy
Pronájmy
Výstavy
Prodej
Regionální služby Submenu
Činnost regionálního oddělení
Aktuality z regionu
Katalog výměnného fondu
Profesionální knihovny v regionu
Neprofesionální knihovny v regionu
Rozvoz souborů
Tiskové zprávy
Pořádáme Submenu
Pro školy
Pro děti a mládež
Pro veřejnost
Pro seniory
для українців / Pro Ukrajince
Aktuální kulturní program knihovny
Vstupenky
O knihovně Submenu
Základní informace
Fotogalerie
YouTube
Historie
Rekonstrukce budovy v Jiráskově ulici Submenu
Fungování knihovny na Žižkově nám. 10
Průběh rekonstrukce budovy v Jiráskově ul.
Dokumenty
Statistiky
Přístupnost webu
Povinně zveřejňované informace
Osobní údaje a GDPR
Témata Submenu
Digitální gramotnost a digitální služby státu
Mediální vzdělávání Submenu
Téma pozornost
Udržitelnost Submenu
Udržitelnost v roce 2023
Mezinárodní spolupráce
International Cooperation
Kontakty
×

Nastavení cookies a vašeho soukromí

Na našem webu používáme soubory cookies. Některé z nich jsou nezbytné pro fungování webu, jiné nám pomáhají jej vylepšovat. Zde si můžete zvolit nastavení cookies.

Více informací najdete v sekci 'Osobní údaje a GDPR'

Pouze nutné cookies
Vlastní nastaveni
Povolit všechny cookies
Vloženo do košíku