Čtenářský průzkum 2022: shrnutí
Milí čtenáři,
koncem loňského roku jsme se vás vyptávali na váš názor na knihovnu.
Tento průzkum provádíme v pravidelných intervalech, abychom se dozvěděli, co vás v knihovně těší a co bychom mohli vylepšit. Dotazník jsme rozeslali e-mailem a mohli jste na něj narazit i na našem webu a Facebooku.
Oslovili jsme celkem 4861 čtenářů. Na dotazník odpovědělo 368 z vás (8% oslovených), z nichž většina (62%) navštěvuje knihovnu už více než 10 let. Nejčastěji odpovídaly ženy ve věku 30 - 60 let (47%) a senioři (33%), kterým patří dík za to, že se do výzkumu zapojili o poznání aktivněji než v roce 2018 (21%).
O čem jsme sbírali informace?
- o vaší spokojenosti s knihovnou
- službách: o tom, jak je znáte, jestli jste s nimi spokojeni a proč je (ne)využíváte
- o kulturních a vzdělávacích akcích
- o interiéru a vybavení knihovny
A jak průzkum dopadl?
Stručně lze říci, že má u vás knihovna dobré skóre: velmi spokojeno je s knihovnou 73% z vás, spíše spokojeno 21%. Nejvíce spokojeni - stejně jako v minulých letech - jste s přístupem knihovníků (91%), následuje spokojenost s interiérem knihovny a otevírací dobou (obojí 83%), výší poplatků (82%) a kvalitou fondu knihovny (81%). S technickým vybavením je naproti tomu spokojeno jen 59% respondentů. Proti minulému průzkumu se zvýšila spokojenost se sociálním zázemím knihovny (z 62% na na 75%), pravděpodobně díky přestavbě vstupního prostoru. S touto přestavbou vyjádřila spokojenost výrazná většina respondentů (97%).
Ze služeb knihovny, které respondenti využívají, nepřekvapivě vede půjčování knih a časopisů (87%), část návštěvníků si půjčuje také hudební CD a LP (24%), audioknihy (17%), e-knihy (20%), hry (26%) a filmy (12%) nebo v knihovně využívá wi-fi a počítače (21%).
Dostali jsme od vás celou řadu zajímavých námětů, připomínek a otázek. Děkujeme za ně, protože pomáhají zlepšovat naše služby. Z průzkumu vyvstalo několik témat, kterým bychom rádi věnovali několik dalších samostatných článků.
Zde se dozvíte o konkrétních tématech více:
Průzkum připravila a odpovědi vyhodnotila firma Sociores, se kterou knihovna spolupracuje dlouhodobě. Máme tak možnost srovnání s výsledky průzkumů v letech 2012, 2015 a 2018.
PS: Pravidelné uskutečňování průzkumu čtenářské spokojenosti patří k tzv. Standardu pro dobrou knihovnu, který je zaznamenán v metodickém pokynu Ministerstva kultury. A my v Městské knihovně Tábor se tímto pokynem řídíme. Poslední čtenářský průzkum jsme uskutečnili v roce 2018.
PS2: Pokud vám dotazník utekl nebo chcete ještě něco dodat, na adresu knihovna@mkta.cz nám můžete napsat kdykoli.