Přijďte si poslechnout "Příběhy složené z čísel"
Milí čtenáři,
zveme vás 5. října 2023 v 17.30 do Klubovky v přízemí na zajímavé povídání o datové žurnalistice. Jedná se o druh novinářské práce, která se zabývá sběrem, ověřování, zpracováním a distribucí dat ve srozumitelné formě pro čtenáře.
Podrobněji se o datové žurnalistice dozvíme od Kateřiny Mahdalové a Michala Škopa, kteří v současné době tvoří autorskou dvojici zejména na zpravodajském webu Seznam Zprávy a zároveň vytvářejí Volební kalkulačku pro řadu zemí. Mezi jejich největší úspěchy patří volební predikce, kdy pomocí matematického modelu počítají konečné výsledky voleb na základě prvních sečtených hlasů.
Dozvíme se, jak se z čísel stávají skutečné příběhy a proč fakta zachycujeme v obrazech. Konkrétní příklady nám osvětlí, jak moc důležité je, v jakém kontextu vizualizovaná data interpretujeme. Přiblížíme si také metody, jak dokážeme předpovědět finální výsledky voleb několik hodin před tím, než dokončí sčítání hlasů statistický úřad.
Vstupné na akci je 50 Kč. Vstupenku si můžete koupit přímo v knihovně nebo on-line zde. Akce je pořádána v rámci cyklu o mediálním vzdělávání.
Kateřina Mahdalová
Věnuje se datové a kontextové žurnalistice. Svou profesi chápe jako službu veřejnosti, stále se učí a jen tak se nevzdává. Založila web datovazurnalistika.cz, vedla datové projekty v ČTK, dlouhodobě spolupracuje se zahraničními médii a agenturami (The Wall Street Journal, ORF ad.).
Po dvou finálových nominacích v letech 2014 a 2018 získala za rok 2020 Novinářskou cenu v kategorii Inovativní online žurnalistika.

Michal Škop
Matematik, demograf, analytik, který do Česka a dalších zemí střední Evropy přinesl Volební kalkulačku. Kromě tohoto nástroje se věnuje vývoji i dalších webových aplikací zejména pro lepší přehled veřejnosti o aktivitách zákonodárců. Založil sdružení KohoVolit.eu a podílí se na mnoha neziskových projektech na podporu občanské společnosti. Za inovativní občanskou online žurnalistiku byl nominován na Novinářskou cenu a je označován jako průkopník v kreativní práci s daty tak, aby „čísla“ byla srozumitelná co nejširší veřejnosti.
